Suriname 2022 - Bigi Pan

8 t/m 10 september

Domburg en Brownsberg | Fredberg | Frederiksdorp | Bigi Pan | Paramaribo | Kabalebo | Peperpot

Akira Overwater Resort

Van donderdag 8 september tot en met zaterdag 10 september verblijven we in het mooie Akira Overwater Resort dat in 2019 geopend is en dus nog zo goed als nieuw is. Het bestaat uit een aantal huisjes langs een plankier dat in de vorm van een Tilapia is gebouwd. Daarnaast is er een hoofdgebouw en een uitkijktoren die recentelijk - tijdens de coronatijd - is toegevoegd.

Bigi Pan - Vogels en kaaimannen

Koloniale huizen in Coronie

Donderdag 8 september. In Frederiksdorp gaat vanochtend om 05.00 uur de wekker, want we moeten om kwart voor zes op de steiger zijn om de Commewijne over te steken. De meeste spullen zijn al ingepakt, dus we zijn exact op tijd bij de steiger, waar het wemelt van de muggen, maar niet van de bootsmannen. Die ene die voor ons genoeg zou zijn, is er ook niet. Om zes uur loop ik maar richting receptie om de WiFi te activeren, zodat ik Waterproof kan appen. Het meisje van de receptie komt me al tegemoet met de mededeling dat de bootsman zich verslapen heeft. Hij is er binnen 1 minuut hoor ik haar zeggen, maar het duurt nog 10 minuten voordat de boot aanlegt. Surinaamse minuten zullen we maar zeggen. Aan de overzijde staat taxichauffeur Ruud ons al op te wachten en hij bleek de dame van de receptie te hebben gebeld, zodat er actie kwam. De file bij de Wijdenboschbrug waar hij bang voor was, houdt ons maar een minuutje of 10 op, dus we bereiken Hotel Torarica al om 07.00 uur. We kunnen met onze koffers om ons heen op een bankje naast de receptie zitten, onze ontbijtboxen openen en de inhoud opeten.

Gina Mom, op weg naar Bigi Pan

Het duurt tot half negen voordat een bus voorrijdt. Er blijken ook nog een Canadees meisje en een gezelschap van acht personen mee te gaan. De “organisator” van dit achttal doet moeilijk, want ze heeft een privéreis geboekt en nu gaan er ook anderen mee in de bus. Er wordt met hun reisagent gebeld en de conclusie is: nu met ons erbij vertrekken of anders pas morgen naar Bigi Pan. Ze kiezen eieren voor hun geld, dus we kunnen vertrekken. Wij denken er het onze van. De reis westwaarts naar Nieuw-Nickerie duurt bijna vier uur, dus we maken halverwege in Coronie een korte stop. De lucht is strak blauw en het is heet! Langs de weg staan typische koloniale huizen, deels goed, maar deels ook slecht onderhouden.

Akirasteiger in Nieuw-Nickerie

Bagage van Hans en Gina Mom wordt over de rivier gezet in Nieuw-Nickerie

Hans en Gina Mom in Nieuw-Nickerie

Rond 13:00 uur staan we bij de verlaten Akirasteiger. We slepen de koffers naar beneden en laden ze in een bootje. Wij stappen met de andere gasten in een andere boot die ons over de rivier zet. In de verte zien we rookwolken . Ze branden daar het riet af, om overlast van eenden te vermijden laat ik me vertellen.

We moeten al snel bij een sleephelling weer alle bagage overhevelen naar andere boten en dan is het nog drie kwartier varen naar het resort. Mijn rood-blauwe koffer is duidelijk de grootste en misschien ook wel de zwaartste.

Great Pond-hawk

Op weg naar het Akira Overwater Resort

Bij het instappen zie ik nog een mooie Great Pond-hawk. We varen door een kanaal met heel veel bomen die dood zijn, omdat ze in het water staan. Later zou blijken dat dit kenmerkend voor een groot deel van het gebied zal zijn.

Akira Overwater resort

We checken in en krijgen het op een na laatste huisje langs de pier, die gebouwd is in de vorm van een tilapia.

Voorbijgangers bij het Akira Overwater resort

Gina Mom bij Akira Overwater resort

Vanaf ons eigen platform overzien we het meer. Het water is brak en niet helder, dus vandaar de bruine kleur, zoals vaker in Suriname. Locals komen af en toe voorbij in hun bootjes.

Akira Overwater resortLunch bij Akira Overwater resort

De kamer is netjes en de badkamer zelfs mooi te noemen. Op de foto ziet het er wat kaal uit, maar ons bevalt het. Net als overigens de maaltijd tussendemiddag, die is eenvoudig, maar lekker.

Gina Mom bij Akira Overwater resort

Om 17:00 uur gaan we naar het hoofdgebouw waar een snack op ons staat te wachten We krijgen een soort oliebol van banaan en een gefrituurde deegkoek gevuld met kikkererwten. Lekker!

Akira Overwater resort

Om half zes stappen we in een van deze drie boten en gaan op zoek naar vogels onder leiding van een bootsman.

We varen in een ondiep deel met veel dode bomen en stronken. Er zijn best veel vogels, maar de bootsman zegt pas als ik erom vraag de namen van datgene wat we zien, maar lang niet alles.

Magnificient FregatbirdGreat EgretOspreyCarib Grackle

Ik neem heel veel foto’s van verre vogels als hulp bij het determineren, maar echt mooie plaatjes zijn het nauwelijks. De vier hier geplaatste zijn met de klok mee van linksboven: Magnificient Fregatbird, Great Egret, Carib Grackle en Osprey

Vaarexcursie in Bigi Pan

Bigi Pan

We zijn met drie boten, maar elke boot vaart zijn eigen route, dus we zien de anderen slechts sporadisch. De boerenzwaluwen hebben zich alvast in de dode boom verzameld voor de nacht.

Als de ondergaande zon steeds dichter bij de einder komt, keren we terug naar het resort. Veel vogels heb ik niet gefotografeerd, maar ik heb een behoorlijk aantal gezien en wel: White-faced Whistling Duck, Anhinga, Great Egret, Little Blue Heron, Cattle Egret, Tricolored Heron, Little Egret, Black-crowned Night Heron, Yellow-crowned Night Heron, Scarlet Ibis, Turkey Vulture, Lesser Yellow-headed Vulture, Black Vulture, Osprey, Snail Kite, Black-collared Hawk, Solitairy Sandpiper, Large-billed Tern, Ruddy Ground Dove, Smooth-billed Ani, Fork-tailed Palm Swift, Great Kiskadee, Lesser Kiskadee, White-winged Swallow, Barnswallow, Tropical Mockingbird en Carib Grackle.

KaaimannetjeKaaimannen zoekenGevangen kaaiman

Na het eten gaan we om half tien op zoek naar kaaimannen en slangen. De bootsmannen schijnen met een lamp op de vegetatie op de oever in de hoop de ogen van beesten te zien reflecteren in het schijnsel. Af en toe gaan de bootsmannen ook de kant op - één zelfs op blote voeten - om kaaimannen te zoeken. Na enig zoeken vinden ze een jonge kaaiman die ze meenemen naar de boot. Daarna vinden ze nog een exemplaar van ongeveer een meter. We zien ook nog een boomboa op afstand in de struiken. We krijgen wierookstokjes om de muggen op afstand te houden, dat is best nodig. We zijn na elven pas terug en na wat opruimwerk lees ik nog tot twaalf uur in mijn ebook.

Bigi Pan - Nog meer vogels

Zonsopgang bij het Akira Overwater Resort in Bigi Pan

Vrijdag 9 september. Er is een vroege vogelexcursie, die Gina overslaat, maar ik natuurlijk niet. Ik zet de wekker op 06.10 uur en als ik wakker word, zie ik de prachtige zonsopgang vanuit ons huisje.

Bootexcursie Bigi Pan

Bruine pelikaan

Brown Pelicans

Ik zorg ervoor in de goede boot te gaan zitten en deze gids blijkt alle vogels wel te herkennen, dus dat is leuk. We zien meteen een aantal Bruine Pelikanen , die rondom de boot vliegen of zich opwarmen op een dode boom .

Het is bijna windstil en al snel bereiken we het moerasgedeelte.

Een vlucht geelpootruiters in Bigi Pan

Een vlucht geelpootruiters vliegt over de boot.

Scarlet IbisWhite-winged SwallowGreat Black HawkSmooth-billed Ani

Ik fotografeer van afstand een Scarlet Ibis, een White-winged Swallow, een Great Black Hawk en een Smooth-billed Ani

Striated Heron

Black-crowned Night-Heron

Een Striated Heron en een Black-crowned Night-Heron zijn van dichtbij op de plaat te zetten.

OspreyBlack-bellied Whistling DucksGreat Egret

Ik zie en fotografeer een Osprey, twee Black-bellied Whistling Ducks en een Great Egret.

Akira Overwater Resort

Op de terugweg naar het resort zie ik ons huisje liggen (2e van links). Gina is blijkbaar al op, want de deuren staan open.

Scarlet IbisGreater YellowlegsOspreyLeast SandpiperTricolored HeronLesser Yellowlegs

We ontbijten en gaan om 09.00 uur weer varen in het moeras, dus dat betekent vooral weer vogelskijken. Kleine foto's van links naar rechts: Scarlet Ibis, Greater Yellowlegs, Osprey, Least Sandpiper, Tricolored Heron. Grote foto: een Lesser Yellowlegs, die vlak naast de boot voorbij komt vliegen.

Non-breeding Spoted SandpiperSpotted SandpiperLesser YellowlegsWhite-rumped SandpiperCarib GrackleWood-Stork

We scoren best wel wat steltlopers, zoals op de kleine foto's van links naar rechts te zien is: Non-breeding Spotted Sandpiper, Spotted Sandpiper, Lesser Yellowlegs en White-rumped Sandpiper. De laatste foto is van een paar Carib Grackles. Onderste foto: een mooie Wood-Stork zweeft boven de boot en zal de enige waarneming van deze soort blijven.

Tricolored heronAnhingaGreat Black HawkLittle Blue Heron

Ik fotografeer nog een Tricolored Heron, een Anhinga en een Great Black Hawk en bijna aan het einde van de tocht is een niet zo schuwe Little Blue Heron een prooi voor een foto.

Kaaiman

De kok bij Akira Overwater Resort

Op de terugweg naar het resort ziet iemand ineens een grote kaaiman opduiken. Alleen zijn kop komt boven het water uit. Bij het resort is de kok al bezig om de lunch voor te bereiden. Op de achtergrond de uitkijktoren die we vanmiddag gaan beklimmen.

Een middag relaxen

Hans Mom bij Akira Overwater Resort

We zijn rond 11.00 uur terug en we drinken eerst koffie op de pier van het restaurant en noteer ik in het vogelboek wat ik gezien heb.

Hans en Gina Mom bij Akira Overwater Resort

Gina Mom bij Akira Overwater Resort

We slaan het aangeboden modderbad over en gaan lekker relaxen bij het huisje. Er wordt gelezen, koffie gedronken en vogels gekeken, hoewel midden op de dag hier niet veel te zien is.

Akira Overwater Resort

Om even de benen te strekken beklimmen we de uitkijktoren. Je kijkt vanaf boven 360° in het rond. In het meer liggen nog wat vissershuizen en nog een resort, maar dat is een stuk ouder en eenvoudiger.

Nogmaals vogelskijken

Bootexcursie bij Akira Overwater Resort

Bigi Pan

We stappen om 17.00 uur weer in de boot met dezelfde bootsman als vanochtend voor een volgend tochtje door het moeras.

Scarlet IbisScarlet IbisLarge-billed TernHans Mom aan het vogelen in Bigi PanGreater Ani

We zien een aantal Scarlet Ibisses in en boven de vegetatie, een Large-billed Tern naast de boot en een mooie Greater Ani, die zich tussen de takken van een dode boom ophoudt.

Scarlet Ibis

We genieten van het landschap dat met warme kleuren in het laatste avondlicht zijn geheimen prijs geeft. Vluchten met Ibissen zijn op weg naar hun slaapplaats als de goudgele zon langzaam aan de einder het laatste licht over het water laat schijnen. Als we terug zijn in het resort staat het avondeten al klaar. Het eten is best oké hier, maar er is beperkte keus. Geen probleem, maar het is ook al een keer maar net genoeg geweest en het is snel koud. Dat is dan wel jammer. In de Zintetelodge bij de Fredberg was dat beter geregeld. De avond brengen we door op de kamer met lezen en ik maak natuurlijk weer een verslag van de leuke dag.

Nog eenmaal naar het moeras

Lesser Yellowlegs

Zaterdag 10 september.
Vanochtend is er om 06.30 uur weer een "vroege vogelexcursie". Het is tevens de laatste excursie van deze trip naar Bigi Pan, want vandaag checken we weer uit om naar Paramaribo te gaan. Het is opnieuw prachtig weer. Er vliegen een aantal steltlopers over de boot, waarvan de Royal Tern nieuw voor me is. Niet nieuw is de Lesser Yellowlegs op de foto hierboven.

Carib Grackle

De Carib Grackle is waarschijnlijk de meest algemene vogel in Bigi Pan. Ik zie er in ieder geval heel veel.

Scarlet IbisScarlet IbisScarlet IbisScarlet Ibis

Ik kan een leuke serie maken van een Scarlet Ibis.

Red-breasted Meadow-Lark

Barn SwallowBlack-crowned Night HeronGreat Black Hawk

Barn Swallow, Black-crowned Night Heron en Great Black Hawk volgen.

Ringed Kingfisher

Ringed KingfisherRinged KingfisherRinged KingfisherRinged Kingfisher

Dan zie ik een Ringed Kingfisher, een nieuwe soort voor deze reis en ook nieuw voor de bootsman dit jaar.

Yellow-crowned Night Heron.

Op de terugweg zie ik nog een nieuwe voor de reis, een Yellow-crowned Night Heron.

Na het ontbijt pakken we de koffers, lezen tot 11:00 uur op de kamer of op het terras en checken daarna uit. Na de lunch stappen we in de boten voor vertrek. Het Akira Overwater Resort heeft een prachtige ambiance, Bigi Pan is geweldig en gelukkig had ik een schipper met kennis van vogels. Wel kan hier nog een slag gemaakt worden in de keuken. Door het ontbreken van warmhoudpannen werd het eten snel koud en de porties waren aan de karige kant. Nu maken we ons op voor de terugreis naar Paramaribo waar we drie nachten zullen zijn. We hebben een hele bus voor het Canadese meisjes en onszelf en de terugreis gaat erg vlot.